WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign

WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign

Wat zijn de trends op het gebied van wonen, lifestyle, koken, cadeaus en gadgets? WrappIDup’ers Denise en Fleur zochten het uit en brachten een bezoek aan de inkoopbeurs showUP. ShowUP biedt bestaande merken en jonge ontwerpers een podium om hun producten te showen. Daarnaast is de beurs een uitstekende plek om inspiratie op te doen.

Show yourself

“Het viel direct op dat er ontzettend veel aandacht is besteed aan verpakkingen,” vertelt Denise. “Logisch, want een goed product is één, maar het gaat er ook om hoe het product ‘toont’ in de winkel. En dan spelen verpakkingen een belangrijke rol. De verpakking is in veel gevallen een cadeautje of gadget op zich, inclusief een origineel label of etiket, lintjes en strikjes. Dit geldt zowel voor de retailverpakkingen als voor de geschenkverpakkingen. Laat jezelf zien via de verpakking en val op.”

Zeg het met woorden  

“Een trend die we al eerder signaleerden is het gebruik van teksten. De teksten zijn grappig, brutaal of zeggen gewoon waar het op staat. Zo staat er met grote letters ‘afwasmiddel’ of ‘allesreiniger’ op de verpakking. We zien voornamelijk zwarte teksten op een wit etiket of tegen een transparante achtergrond. Of de tekst staat juist in een opvallende knalkleur. Verder kenmerken de verpakkingen zich door weinig opsmuk. De typografie is leading en daar is veel aandacht aan besteed, zodat er een onderscheidende verpakking ontstaat.”

Show me the numbers

“Naast teksten zien we ook steeds vaker getallen op verpakkingen,” vult Fleur aan. “Deze trend werd al eerder gesignaleerd, maar nu zagen we dit terug in de praktijk. Verschillende smaken chocolade, drop of thee bijvoorbeeld krijgen elk hun eigen nummer. Zo gaat pure chocolade voortaan door het leven als nummer 5 en Cederberg chai thee als N0 817. Getallen krijgen op deze manier betekenis en dat blijft goed hangen.”

Sereen versus uitbundig

“Ook Scandinavische invloeden blijven populair,” vervolgt Denise. “Zachte vormen en rustige pastelkleuren worden gecombineerd met natuurlijke materialen, voor een warm en rustig geheel. De basis is doorgaans effen. Hier lijnrecht tegenover staat de trend van de etnische prints. De verpakkingen zijn voorzien van een kleurrijk en uitbundig mozaïek van Oosterse prints.”

Back to school  

De trend van botanische prints zet eveneens door. Fleur licht toe: “De verpakking lijkt een rechtstreekse kopie van de botanische schoolplaten van vroeger. In navolging hiervan zien we ook dessins geïnspireerd op oude landkaarten. What’s next? Misschien wel aap, noot en mies op de verpakking?”

Wil je meer weten over de next level in verpakkingsdesign? Laat je inspireren tijdens een maatwerk trend- of inspiratiesessie en ontdek hoe jij de show kunt stelen met een onderscheidende verpakking.

WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign

WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign

WrappIDup: steel de show met een trendy verpakkingsdesign