Trendtour USA: Groot, groter, grootst!

Trendtour USA: Groot, groter, grootst!

Trendwatcher Jolanda Serraarens neemt je mee op reis door de USA (Noord Amerika). Het land waarin alles groter is. Zo ook de verpakkingen. Maar behalve mega-verpakkingen heeft Jolanda nog veel meer leuks gespot. Van verrassende foodconcepten tot trendy geschenkverpakkingen. Get inspired!

Mega!

Zoals Ronald Reagan ooit zei: “America is too great for small dreams!” En dat blijkt, want Amerika staat voor groots dromen, denken én doen. In alle opzichten, want naast mega-verpakkingen is er ook een mega-assortiment en mega-merchandising. Over dit laatstgenoemde vertelt Jolanda: “Ze besteden hier onwijs veel aandacht aan merchandising. Zeker in de bars en diners. Alle producten zijn gecustomised, van het servies en de verpakkingen tot het kleinste servetje. En voor de liefhebbers zijn er bijvoorbeeld ook caps en sweaters voorzien van het logo van het (fast service) restaurant.”

Grootverpakkingen

Op het gebied van verpakkingen is Amerika het bekende voorbeeld van grootverpakkingen. Jolanda keek dan ook haar ogen uit toen zijn een supermarkt in Milwaukee binnenstapte. “Wat voor ons XL is, is in Amerika basis. Een zak cereals van 3 of 4 kilo is heel normaal. Ik dacht op een gegeven moment dat ik bij het schap van de honden- en kattenbrokken was aanbeland, maar niets bleek minder waar. Ik vond de overgang van ontbijtgranen naar dierenvoer achteraf wat vreemd, maar doordat de cereals in grote transparante zakken zitten leek het in de eerste instantie toch echt op hondenbrokken. Die transparante manier van verpakken zie je in Amerika trouwens bijna overal. Zichtverpakkingen domineren het schap. In het geval van de ontbijtgranen oogt het misschien wat minder fraai, maar over het algemeen blinken de verpakkingen uit in presentatie. Zeker op het gebied van bakkerijverpakkingen heb ik veel gave transparante verpakkingen gespot, zoals muffinverpakkingen, taartverpakkingen en natuurlijk verpakkingen voor de real American cookies. ”

(Op)schepconcepten

“Waar supermarkten in Nederland voorzichtig (en klein) beginnen met een notenbar of een hagelslagtap staat Amerika bekend om de talloze ‘schepconcepten’. En ook hier geldt natuurlijk dat de keuze qua aanbod en variatie weer enorm is. Van slagroomsoesjes tot meer dan duizend(!) flavors popcorn. Wat verder opviel is het feit dat producten altijd in samenhang worden aangeboden. Bij een ananas hangt een handige ananasschiller en bij de slijterijafdeling vind je praktische kokerdozen en biertrays. Dit verschijnsel lijkt ook in ons land upcoming, maar Amerika loopt hierin echt voor.”

Gift packaging

“Het inpakken zoals wij dat in Nederland kennen werkt in Amerika anders. Veel producten zijn standaard verpakt in een geschenkverpakking. Dat ziet er op zich prima uit, maar je mist op deze manier het persoonlijke inpakmoment met de klant. Bij grote warenhuizen kun je producten laten inpakken bij de klantenservice tegen een meerprijs. Je hebt dan keuze uit diverse vouwbare geschenkverpakkingen.”

Natuurlijk verliet Jolanda Amerika met een koffer vol bijzondere, unieke en verrassende verpakkingen. Ben je benieuwd naar haar ontdekkingen? Vraag een inspiratiesessie aan en laat je inspireren.

WrappIDup trendtour USA groot, groter, grootstWrappIDup trendtour USA groot, groter, grootst

WrappIDup trendtour USA groot, groter, grootstWrappIDup trendtour USA groot, groter, grootst