Trendtour Londen

Trendtour Londen

De grens tussen food en non-food packaging vervaagt

Eind november vertrok het WrappIDup-team naar Londen voor een trendtour. Aangezien de Engelsen geen Sinterklaas vieren, is de complete stad al omgetoverd tot een kerstwalhalla. Overal waar je kijkt zie je feestelijke etalages, waarin de verpakking een opvallende plek heeft. Van parfumerie tot bakery: alles wordt verpakt als een luxe gift.

“Overweldigend en super de luxe.” Zo omschrijft trendwatcher Jolanda de kerstsfeer in Londen. “Hier ervaar je het ultieme kerstgevoel. Er is tot in het kleinste detail nagedacht over de presentatie. Verpakkingen vormen hier een duidelijk onderdeel van. In vrijwel elke etalage komen de verpakkingen terug. Een fenomeen wat je in ons land nog maar weinig tegenkomt. Bezoekers én voorbijgangers worden getrakteerd op een bijzondere (kerst)beleving.”

Iriserend

“Qua kleuren domineren de traditionele kerstkleuren wit, goud, rood en groen. Daarnaast zien we veel turquoise en combinaties van zwart, goud en wit. Opvallend zijn de glimmende verpakkingen in alle pastelkleuren van de regenboog. Dit effect wordt iriserend genoemd. Je ziet de kleurentrend ook terug in de kerstversiering, mode en stationery.”

Persoonlijk

De trend van het personaliseren zet door. In de grote warenhuizen kunnen mensen hun cadeaus en verpakkingen laten personaliseren. Jolanda signaleerde dit twee jaar geleden al tijdens haar bezoek aan Londen en nu is het aanbod uitgebreid: “Naast gepersonaliseerd cadeaupapier kunnen klanten bijvoorbeeld ook tasjes en cadeaudoosjes laten bedrukken. Hiervoor moet je naar een speciale ‘gift wrapp service’. Na een kleine tien minuten wachten is de verpakking klaar. Zo maak je niet alleen indruk met het kerstcadeau, maar ook met de verpakking.”

Food als gift

Dat indruk maken via de verpakking wordt Willem steeds belangrijker. Waar Jolanda zich vooral richt op non-food verpakkingen bekijkt Willem als Accountmanager Food alles door een foodbril. En ook food wordt volgens hem steeds meer verpakt als een cadeautje. “We proeven met onze ogen. Niet voor niets besteedt een sterrenkok veel aandacht aan de opmaak van de borden. Zo werkt het ook met verpakkingen. Een mooie verpakking deelt in de voorpret. Zeker nu de to go markt groeit is een snack niet langer een ‘hongerstillend moetje’, maar een traktatie voor jezelf of een ander. Daar hoort natuurlijk een feestelijke verpakking bij.”

Experimenteel & transparant

Aan feestelijke verpakkingen in Londen geen gebrek. Willem vervolgt: “Niks lijkt te gek, zolang je maar onderscheidend bent. Ik heb heel wat bijzondere vormen gezien, gedurfde kleurencombinaties en reliëfwerk. Alles draait om een multizintuiglijke (food)beleving, waarbij het wel belangrijk is dat (een deel van) het product zichtbaar blijft. Zo worden vrijwel overal transparante deksels gebruikt.”  “De lakzegel die luxe merken gebruiken als sluitzegel voor hun gift packaging zien we ook terug op foodverpakkingen,” vult Jolanda aan. “Het heeft iets chics en toont tevens de echtheid van het product aan. Het openmaken van de verpakking wordt nóg spannender en leuker. Dat smaakt naar meer. Ook de traditionele Christmas Cracker wordt ingezet als feestelijke geschenkverpakking voor zowel food als non-foodproducten.”

Hyperspecialisme en trouwe fans

“De verpakking zelf is ook steeds meer een cadeau op zich,” vervolgt Willem. “Bedrukte reusable bekers domineren het straatbeeld. Van koffiegigant Starbucks tot het kleine koffieconceptje in de buitenwijk. Iedereen doet mee en consumenten willen graag gezien worden met zo’n hippe to go beker. Daarnaast zien we steeds meer concepten die zich richten op één specifiek product of één bepaalde keuken. Dit wordt ook wel hyperspecialisme genoemd. Alles wordt ‘gebouwd’ rondom dat ene product, de verpakking incluis. De verpakking wordt een soort hebbedingetje en maakt van klanten trouwe fans.”

Furoshiki

Tot slot is ook het duurzaamheidsdenken in Londen vertegenwoordigd. Niet alleen in de vorm van een reusable cup en natuurlijke materialen, maar ook in de vorm van herbruikbare geschenkverpakkingen. Jolanda licht toe: “Steeds meer producten worden in doek verpakt in plaats van in bijvoorbeeld cadeaupapier. Deze verpakkingsmethode komt uit Japan en wordt Furoshiki genoemd. In Nederland ben je het misschien weleens bij Lush tegengekomen. In Londen wordt Furoshiki veel meer toegepast. De doek kan op diverse manieren worden hergebruikt, als verpakking, sjaal of hippe haarband.”

Wil je meer weten over bovenstaande trends en ben je benieuwd hoe je deze kunt toepassen binnen jouw bedrijf? Vraag een inspiratiesessie aan.

Trendtour Londen WrappIDupTrendtour Londen WrappIDup
Trendtour Londen WrappIDupTrendtour Londen WrappIDup

Trendtour Londen WrappIDup