Tijd voor verandering in de sierteeltsector

Tijd voor verandering in de sierteeltsector

Tijdens het Trendevent op 21 september presenteerde brandcreator en trendvertaler Sandra Könings van TRENDLOGIC de nieuwste trends binnen de hortisector. Collega Tamara Behrtel was hierbij aanwezig en heeft de leukste trends voor je op een rijtje gezet, gekoppeld aan verpakkingen.

Time 4 change

Dit keer stond de trendlezing in het teken van het thema TIME. Tijden veranderen en we kunnen niet achterblijven. Wie mee wil (blijven) doen, moet veranderen. Het is tijd voor een nieuwe koers. Bekijk je verpakking eens vanuit een compleet nieuw perspectief. Dare to be different.

Groen = goed doen

Tijden veranderen en we worden ons steeds meer bewust van de milieuproblematiek. Consumenten maken steeds meer bewuste keuzes omtrent milieu en gezondheid. De milieuproblematiek houdt steeds meer mensen bezig. Groen is booming, aldus Sandra. Groen weerspiegelt de natuurlijke wereld en dat is precies waar mensen behoefte aan hebben. Je kunt kiezen voor verpakkingen in de kleur groen of je kunt via de verpakking jouw ‘groene gedachtegoed’ uitdragen, bijvoorbeeld door te kiezen voor natuurlijke materialen of door het toevoegen van een inspirerende ‘groene’ tekst. Daarnaast zien we in dit kader ook all over bloemen- en grasprints, waarbij er een brug wordt geslagen tussen de natuur en gezondheid. Als voorbeeld noemt Sandra sportmerken die tegenwoordig kiezen voor een opvallende bloemenprint.

Paars als de moderne oudheid

Naast groen is paars de nieuwe trendkleur. In haar presentatie past Sandra de futuristische kleur toe op typische pronkstukken uit de klassieke oudheid. TIME to go back and Travel in TIME is hierbij haar toelichting. In deze supersnelle digitale wereld verlang je soms naar vroeger, maar tegelijkertijd ontkom je niet aan verandering. Vertaald naar verpakkingen kun je denken aan retro verpakkingen in een opvallende paarse kleur.

Emotieverpakkingen

De trend van emotieverpakkingen zet de komende jaren door. Rake, inspirerende teksten domineren al langere tijd de catwalk en het interieur. Vanaf nu laat ook de verpakking van zich horen. De verpakking speelt direct in op emoties met teksten als: relaxed, be happy en lucky love.

Genderneutraal

Natuurlijk mag genderneutraal niet in het rijtje ontbreken. Vorige week was de term immers nog trending op Twitter. Na de NS zet ook HEMA in op genderneutraliteit. De trend is gezet. Stereotypes als ‘roze’ is voor meisjes en ‘blauw’ is voor jongens kunnen niet meer. Een stoer horloge voor Vaderdag mag tegenwoordig dus best in een roze cadeaupapiertje.

Verleiden 3.0

Misschien heeft het met het ‘fifty shades’ effect te maken, maar mensen zijn steeds meer op zoek naar sensuele spanning. Verleiden 3.0 zogezegd, waarbij geen middelen worden gespaard. We zien bijvoorbeeld kanten lingerie en sexy maskertjes. Verpakkingen hebben ook tot doel om te verleiden. Verleid de consument met een subtiel kanten randje op de verpakking. Of maak het uitpakken extra spannend door niet meteen de inhoud prijs te geven. De opwinding stijgt…

Benieuwd hoe je één of meer van deze designtrends toepast op jouw assortiment verpakkingen? Kies dan voor een WrappIDup trendsessie of één van onze andere inspirerende diensten.