Oog voor design

Oog voor design

Scandinavisch design staat bekend om minimalistisch vakmanschap met een overdaad aan perfectie. En dat bleek ook nu weer tijdens de verpakkingstrendtour door Noorwegen. Of ‘trendtour’… om eerlijk te zijn genoot onze trendwatcher Denise Zwinkels van een heerlijke vakantie in het hoge Noorden. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Denise pakte haar camera en legde de mooiste verpakkingen vast op camera. Get inspired!

“Ik kon het niet laten,” bekent Denise. “De verpakkingen in Noorwegen zijn zo ontzettend gaaf en opvallend. Het maakt niet uit of je bij een vooraanstaande keten shopt of bij de lokale buurtsuper waar ze producten vanuit dozen verkopen. Overal vind je verpakkingen die uitblinken in creativiteit. Er zijn mooie merken die duidelijk veel aandacht hebben besteed aan het verpakkingsdesign. Het plaatje klopt gewoon.”

Kraft

“De kraftlook is nog steeds razend populair. Verse broodjes, theezakjes, ontbijtgranen, noten, chips en vleeswaren. Veel producten zijn verpakt in natuurlijk kraftpapier of hebben een kraftlook, zoals in het geval van de voorverpakte vleeswaren. Het materiaal wordt voornamelijk geassocieerd met echt, natuurlijk en ambachtelijk. Elementen waar de moderne consument (nog steeds) naar op zoek is. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we kraft blijven zien. Wat wel opvalt is het feit dat er meer met kleur wordt geëxperimenteerd. Zagen we voorheen voornamelijk kraft in combinatie met een witte en/of zwarte opdruk, nu komen daar ook andere kleuren bij. Scandinavisch design is niet langer alleen blank hout, wit en pastel. Knalkleuren doen voorzichtig hun intrede. Dit zie je overigens niet alleen terug in het verpakkingsdesign, maar ook in het interieur.”

Mat

Vorig jaar signaleerde WrappIDup’er Ron tijdens de inspiratietour langs Nederlandse supermarkten meer mat in het schap. Ook in Noorwegen zag Denise veel matte verpakkingen. “Matte verpakkingen roepen een vergelijkbaar beeld op als kraft: puur, authentiek en gezond. Waren het eerst vooral de nieuwkomers die kozen voor mat, nu zie je dat ook de gevestigde orde overstapt op matte verpakkingen. Het chipsschap is hier een goed voorbeeld van. In de Noorse supermarkt zag je geen enkele glanzende zak chips meer. Allemaal willen ze hetzelfde beeld oproepen van een vers, authentiek product. Om op te vallen wordt er daarom extra aandacht besteed aan het design. De verpakkingen zijn perfect vormgegeven. Neem de chipsverpakkingen van SØrlands bijvoorbeeld. Die zien er toch geweldig uit? Smaken worden uitgedrukt door middel van plaatjes van verse groenten en kruiden, passend bij de gezondheidstrend. Op de vraag of dit wellicht misleidend is kan ik geen antwoord geven. Ik werd in ieder geval getriggerd door het gave design en dat is precies wat een verpakking moet doen.”

Rechtstreeks van de boer

“Wat verder opviel waren de aardappelzakken. Enerzijds heel simpel in een witte papieren zak met een rode tekstopdruk (doet een beetje denken aan een meel- of bloemzakje) of in bruin kraft met een handgeschreven tekst, zoals je deze bijvoorbeeld ook bij boerderijwinkel ziet. Anderzijds worden verse aardappelen verpakt in een bedrukte plastic zak (met kraftlook in combinatie met een felle kleur). Dit soort ‘gesloten’ verpakkingen zie je bij ons niet of nauwelijks bij verse aardappelen. De Nederlandse consument wil de versproducten namelijk (deels) kunnen zien. Interessant om te vernemen dat men hier in Noorwegen blijkbaar anders over denkt.”

Eigen creaties

“Tot slot heb ik nog een aantal van onze eigen creaties gespot, zoals de wortelzakken en avocadoverpakkingen. Een aantal van deze verpakkingen zijn specifiek voor onze internationale relaties ontwikkeld, dus die zie je niet bij ons in de schappen. Het is dan leuk om de verpakkingen in de praktijk te zien als je in het buitenland bent.”

Oog voor designOog voor design

Oog voor design