Huub huub Barbatruc: is jouw verpakkingsassortiment klaar voor een gedaanteverwisseling?

Huub huub Barbatruc: is jouw verpakkingsassortiment klaar voor een gedaanteverwisseling?

Tijdens het Trendseminar op 15 november presenteerde brandcreator en trendvertaler Sandra Könings van TRENDLOGIC de nieuwste trends binnen Home & Living. WrappIDup Trendwachters Ron van Amersfoort en Denise Zwinkels waren hierbij aanwezig en delen de leukste tips en nieuwste designtrends.

Make it easy

De verpakking heeft zich reeds bewezen als een belangrijke verkooptool, door de consument te verleiden met een aantrekkelijk en opvallend design. Sandra laat zien dat de verpakking ook een belangrijke salesgenerator is door in te spelen op de gemaksbehoefte. Als voorbeeld noemt zij de verkoop van cactussen in het tuincentrum. Door bij de planten een stapel bedrukte, kartonnen trays te leggen, steeg de verkoop. Mensen kochten sneller en meer planten, omdat ze deze gemakkelijker en op een leuke manier konden meenemen.

Kleuren

In 2018 zien we voornamelijk natuurlijke zwart- en grijstinten en een gevarieerd palet aan bruintinten. Pasteltinten blijven, maar worden minder fel, vager en zachter. Als heldere tegenhanger is ultra violet verkozen tot de trendkleur van 2018. Natuurlijk mogen deze kleuren niet ontbreken in de nieuwste verpakkingsdessins.

De scherpe kantjes eraf   

Klodder, blob, jelly, bubble… deze trend kent verschillende benamingen en lijkt op een come back van Barbapapa en zijn gezin. Jelly-achtige vormen zijn in 2018 helemaal hot. De speelse, ronde vormen halen de scherpe kantjes eraf. Je kunt deze trend vertalen naar zowel het dessin als de vorm van de verpakking. Voor welke gedaanteverwisseling ga jij?

De verpakking als ‘hebbedingetje’

Steeds vaker worden van alledaagse dingen echte ‘hebbedingetjes’ gemaakt. We zien bijvoorbeeld afwasborstels in de vorm van een badeend en schoonmaakdoekjes en schuursponsjes met een leuk patroontje. Uiteraard allemaal afgestemd op de actuele designtrends. Maak van jouw verpakking een ‘hebbedingetje’ met een trendy must have vormgeving. Denk aan een opvallend cadeautasje dat iedereen wíl hebben of een leuk cadeaudoosje annex opbergdoosje. Dit laatste past overigens uitstekend bij een andere trend die Sandra signaleert, namelijk die van ‘ordenen en opbergen’.

De opvolger van kraft

Door de toenemende vraag naar pure, natuurlijke en authentieke producten is kraft als verpakkingsmateriaal onwijs populair geworden. Het materiaal past qua uitstraling perfect bij de ‘bio-eco-natural’ trend. Maar als iedereen kiest voor kraft, hoe kun je jezelf dan nog onderscheiden? Ron en Denise hebben het antwoord in de vorm van een nieuw, mooi materiaal. Maak kennis met de opvolger van kraft in een persoonlijke inspiratiesessie.

Is jouw verpakkingsassortiment klaar voor een gedaanteverwisseling? Is jouw verpakkingsassortiment klaar voor een gedaanteverwisseling?

Is jouw verpakkingsassortiment klaar voor een gedaanteverwisseling?