Verpakking trendtour Gent

Verpakking trendtour Gent

Gent ademt geschiedenis. Een rondje door de stad geeft je het gevoel alsof je door een openlucht museum wandelt. Waar het overigens zeer goed vertoeven is voor de innerlijke mens, want overal in Gent kun je lekker eten en drinken. Reden genoeg voor het trendteam van WrappIDup, om een bezoek te brengen aan deze bourgondische trekpleister, op zoek naar inspirerende foodverpakkingen.

Voor trendwatchers Tim de Veij en Willem van der Lugt was het hoogtepunt van de trendtour het bezoek aan de Holy Food Market. Een zestiende-eeuwse kapel is omgetoverd tot een overdekte foodmarkt. Tim: “De kapel biedt onderdak aan circa zeventien verschillende foodconcepten, waar authenticiteit het wint van de commercie. Lekker en puur eten staat centraal. Opvallend was het feit, dat het merendeel van de concepten zich had laten inspireren door het gebouw. Op verschillende manieren werd er een link gelegd tussen goed eten en het geloof. Zo stond bij de afruimkarren de tekst: Please the lord, clear your table en is het foodconcept HOS-T speciaal voor dit initiatief opgezet, waarbij alles draait om hemelse/ goddelijke gerechten. Om het plaatje helemaal af te maken zou dit conceptdenken ook moeten doorklinken in de verpakking.”

De tijd heeft soms stil gestaan

“Dit was niet overal het geval,” stelt Willem. “Niet alleen gelet op architectuur, ook op het gebied van verpakkingsdesign lijkt het soms alsof de tijd in Gent stil heeft gestaan. We konden in de foodmarkt weinig noviteiten ontdekken qua verpakkingsdesign. We zagen voornamelijk traditionele paraffine zakken en vellen, vaak zonder bedrukking. Op zich passen dit soort verpakkingen goed bij het authentieke karakter van de foodconcepten, maar dit is niet waar wij naar op zoek waren. Desondanks hebben we op artikelniveau wel een paar mooie pareltjes ontdekt. Zeker op het gebied van AGF-verpakkingen zitten we weer boordevol leuke ideeën.”

Speciaalzaken: de kracht van de ambacht

De trendwatchers vervolgden hun reis door de straten van Gent, waar ze op bezoek gingen bij de talloze speciaalzaken die de stad rijk is. Willem vervolgt: “Er is een duidelijk onderscheid tussen de verschillende ambachten. Voor brood ga je naar de bakker, voor gebak naar de patisserie en voor vlees naar de slager. Dit onderscheid zie je ook weer steeds vaker in ons land, weliswaar op hele kleine schaal.” Tim vult aan: “De presentatie van de producten in dit soort speciaalzaken is geweldig, waarbij de verpakking een duidelijke centrale rol vervult. Waar men in Nederland doorgaans meer praktisch is ingesteld (inpakken en meenemen) wordt hier alles uit de kast gehaald om het eten, zoals vleeswaren, optimaal te presenteren. Alsof je naar een opgemaakt bord in een restaurant kijkt. Ook hier hebben we een aantal leuke, nieuwe ideeën opgedaan.” Als voorbeeld noemt Tim een kartonnen gondeldoosje als verpakking voor spareribs.

Verpakkingsloze supermarkt

Een bezoek aan de verpakkingsloze supermarkt OHNE mocht tijdens de trendtour natuurlijk niet ontbreken. “Het is best een aparte gewaarwording, om uit een mega grote pot pindakaas je eigen portie op te scheppen,” bekent Willem. “Maar het concept klopt,” stelt Tim. “Veel producten komen van lokale producenten uit Gent en blijkbaar werkt het concept in België wel, want de eigenaresse vertelde, dat ze binnenkort een tweede winkel gaat openen. Qua presentatie was het allemaal wel een beetje sober, maar dit past op zich wel bij het imago van de verpakkingsloze supermarkt. Hier draait het om puur eten, zonder allerlei opsmuk.”

https://holyfoodmarket.be/

Verpakking trendtour GentVerpakking trendtour Gent

Verpakking trendtour GentVerpakking trendtour Gent

Verpakking trendtour Gent