Verpakking trendtour Berlijn: foodstad bij uitstek

Verpakking trendtour Berlijn: foodstad bij uitstek

Berlijn is een stad voor foodies. Op elke hoek van de straat kun je eten en de keuze is enorm. Van currywurst en falafel tot pulled pork en vegan burgers. Voor het trendteam van WrappIDup de reden om een bezoek te brengen aan deze Duitse metropool, op zoek naar hippe en trendy foodverpakkingen.

“De wereldkeuken domineert in Berlijn,” vertelt WrappIDup’er Michel de Man. “Kebab, kimchi en bratwurst gaan hier hand-in-hand. Het aanbod is enorm. Je kunt hier echt overal eten. Naast de ontelbare restaurants zie je ontzettend veel streetfoodconcepten. Van kleine kioskjes en foodtrucks tot de bekende fastfoodgiganten en overdekte markthallen. Een wandeling door Berlijn is een culinaire tour pur sang.”

Sfeer proeven

“Berlijn is verdeeld in wijken,” vult Linda van den Heuvel aan. “Elke wijk heeft een heel eigen sfeer. Van een typische studentenwijk met een underground uitgaansleven tot een yuppenwijk met überhippe cafés. Berlijn is een stad voor iedereen en dat zie je ook terug in het complete en veelzijdige foodaanbod. Eén van de hoogtepunten tijdens onze trendtour was het bezoek aan Markthalle IX. Hier komen verschillende internationale keukens samen en elke donderdag is het ‘Street Food Thursday’, dat zich het beste laat omschrijven als een foodfeest voor jong en oud. Wat opviel was het feit, dat hier voornamelijk werd gewerkt met echt glaswerk voor de drankjes in plaats van disposables. Verder zagen we wel een grote diversiteit aan foodverpakkingen.”

Universele verpakkingen

Een andere bijzondere bezienswaardigheid is volgens Michel de delicatessenafdeling van KaDeWe: “Alles wat hier wordt verkocht kan men mee naar huis nemen of direct consumeren. Er worden onder meer oesters, wijnen, kazen, patisserie en vleeswaren verkocht. In totaal zijn er zo’n vijftien verschillende foodcorners.”
“Ik heb nog nooit zo’n mooie en complete foodverdieping gezien,” vertelt Linda. “De verpakkingen waren in tegenstelling tot het concept minder vernieuwend. Alle foodcorners gebruiken exact dezelfde verpakkingen en disposables in de stijl van het warenhuis. Dat betekent in dit geval overwegend witte, universele verpakkingen in slechts acht variaties. In landen als bijvoorbeeld Nederland en Engeland zien wij, dat er veel meer aandacht wordt besteed aan een onderscheidend verpakkingsconcept. Zeker in dit geval zou een smaakmakend verpakkingsconcept op zijn plaats zijn.”

Papier en karton

“Wanneer de consument kiest voor take-away, dan wordt het eten doorgaans verpakt in papieren vellen of zakjes. Dit zagen we ook terug bij andere foodconcepten. Wit of bruin papier en karton zijn hip. Hetzelfde geldt voor reusable verpakkingen. Plastic verpakkingen en disposables zie je veel minder dan in ons land, vermoedelijk omdat dit niet direct past bij de ‘Duitse versbeleving’.” “Natuurlijk werden er wel degelijk foodverpakkingen en disposables gebruikt,” aldus Michel. “Vaak vergelijkbaar met het standaardassortiment in ons land. Hierbij kun je denken aan conische bakjes, snackzakjes en oosterse maaltijdbakken (SmartServ). Wat echter opviel was het gebruik van andere uitvoeringen en formaten voor deze ‘geijkte’ producten. Zo zagen we langwerpige snackenveloppen en kartonnen ‘poffertjes’ bakjes in grootformaat. Hier worden bijvoorbeeld halve pizza’s op geserveerd. Een ander voorbeeld is het gebruik van ronde vleeswarenschaaltjes, in plaats van rechthoekig. Ideaal voor het presenteren van ronde vleeswaren, zoals salami en boterhamworst.”

Foodvellen

De trendwatchers hebben veel mooie en leuke dingen gezien op verpakkingsgebied. Als voorbeeld noemt Linda transparante verpakkingen, waaronder taartdozen, verrassende materiaalcombinaties, kartonnen winkelmandjes en het gebruik van papieren foodvellen. “Foodvellen zijn ontzettend hip, als wrapping of als alternatief voor bijvoorbeeld een (disposable) bord. In dit laatste geval wordt het eten geserveerd op een aluminium schaal met daarop een foodvel. Dit zie je ook terug in verschillende restaurants in Nederland. De aluminium schaal is dan meestal een houten of stenen (snij)plank. Deze ‘simpele’ manier van presenteren heeft iets puurs en nostalgisch en benadrukt de versbeleving. En dat is precies wat de moderne consument graag ziet.”

Ben je benieuwd naar nog meer sprankelende verpakkingsideeën uit Berlijn of andere steden, waarmee je jouw gasten trakteert op een smaakmakende foodbeleving? WrappIDup biedt verschillende producten en diensten om jou te inspireren, waaronder een inspiratiesessie of een maatwerk moodboard. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

trendtour berlijn 5trendtour berlijn

trendtour berlijn 1trendtour berlijn 3

trendtour berlijn 6