Verpakking trend- en inspiratietour Londen: de verpakking als pronkstuk

Verpakking trend- en inspiratietour Londen: de verpakking als pronkstuk

Dit keer nemen WrappIDup trendwatchers Linda van den Heuvel en Jolanda Serraarens je mee naar Londen. Voor verpakkingsspecialisten “dé place to be”, aldus Linda. Waar Linda’s aandacht vooral uitging naar foodverpakkingen richtte Jolanda zich voornamelijk op geschenkverpakkingen. Maar al snel kwamen de twee erachter, dat deze twee werelden in Londen heel dicht bij elkaar liggen. “Vrijwel alle food en non food artikelen worden hier gepresenteerd als een luxe geschenk,” vertelt Jolanda enthousiast.

Allemaal cadeautjes

Inpakspecialist Jolanda keek haar ogen uit: “In Londen barst het van de grote, luxe warenhuizen, waarvan Harrods het bekendste voorbeeld is. Winkelen is hier echt een belevenis en de verpakking is hier een prominent onderdeel van. Alle producten staan prachtig uitgestald en zijn vrijwel allemaal voorzien van een luxe cadeauverpakking, variërend van een giftbox, inclusief strikjes en lintjes, tot blikjes en mandjes. Van bonbons en worstjes tot parfum en ondergoed, overal waar je kijkt zie je cadeautjes. Shoppen is hier echt een feest.”

De verpakking als luxe-item

“De luxe geschenkverpakkingen maken het inpakken bij de kassa eigenlijk overbodig,” vertelt Linda. “In de grote warenhuizen zie je meestal een aparte ‘gift wrap service’. Hier kunnen klanten tegen betaling hun cadeaus laten inpakken. De keuze aan cadeaupapier en decoraties is enorm. Daarnaast zagen we ook veel kant-en-klare gift boxen, vergelijkbaar met onze eigen cadeaudozen. De wrap service is overigens niet goedkoop. Voor een gemiddeld cadeautje ben je al snel rond de tien euro of meer kwijt. De verpakking is hier echt een luxe-item.”
“Los van de wrap service bieden sommige warenhuizen de mogelijkheid om verpakkingen te personaliseren,” vult Jolanda aan. “Klanten kunnen in de winkel cadeaupapier, etiketten of fleslabels naar wens laten bedrukken. Na ongeveer tien minuten wachten kan men de eigen verpakking ophalen.”

Verpakkingsconcepten
“Dat de verpakking onderdeel is van de winkelbeleving, blijkt ook uit de vele verrassende verpakkingsconcepten die wij hebben gezien,” vervolgt Jolanda. “Vrijwel alles is hier maatwerk. Dat hoeft niet altijd ingewikkeld en duur te zijn. Gebruik cadeaupapier of zijdevloei in de kleur die past bij je huisstijl en maak het geheel af met een persoonlijk etiket, een sticker of een sleeve.”
“Het conceptdenken is hier sterk vertegenwoordigd,” vult Linda aan. “Dit geldt zowel voor grote ketens als voor ‘eenlingen’. Alles is ingericht volgens één duidelijk verhaal, de verpakking inbegrepen. Qua presentatie is alles perfect op elkaar afgestemd en hier gaan ze heel ver in. Voor één concept zagen we soms wel vier verschillende verpakkingen. Koekjes bijvoorbeeld kon je laten verpakken in een doosje, een zakje, een blikje en in een presentatieschaaltje voor op tafel. En in veel gevallen is zelfs de binnenkant van de verpakking bedrukt.”

Special editions

“We zagen ook veel special editions,” vervolgt Linda. “Voor non food niet heel anders dan in Nederland. We kennen immers allemaal de speciale themaverpakkingen voor Valentijn, Sinterklaas en Kerst. Maar in Londen zie je ook special editions voor food, zoals disposable koffiebekers en snacktasjes. Dat zie je in Nederland een stuk minder, maar daar gaan wij verandering in brengen!”

Super tof(fee)

De dames bezochten de Engelse hoofdstad net voor de kerstdagen. “In vrijwel elke winkel lagen de typische Christmas crackers,” vertelt Linda. “De kerstdagen zijn inmiddels voorbij, maar we zagen veel varianten op de toffee-achtige verpakking. Zo werden wraps in foodvellen gerold als een toffee. Er wordt sowieso veel geëxperimenteerd met verpakkingen. Een trend die je ook in ons land steeds vaker ziet is blurring tussen verpakkingen en inpaktechnieken. In Londen zagen we snoepjes in een pizzadoos en noodles in een koffiebeker. In één winkel werden cupcakes per stuk verkocht, die ingepakt werden als een sieraad. Hierdoor maak je van de cupcake een echte luxe artikel. Super tof om te zien.”

Inspiratie nodig?

Op zoek naar nog meer toffe ideeën? De dames hebben al hun bevindingen vastgelegd op camera (2.340 foto’s) en uitgewerkt in verschillende stromingen/ trends. Van een trendy foodverpakking tot een stijlvolle geschenkverpakking. WrappIDup biedt verschillende producten en diensten om jou te inspireren, waaronder een inspiratiesessie of een maatwerk moodboard. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

Verpakking trend- inspiratietour Londen, de verpakking als pronkstukVerpakking trend- inspiratietour Londen, de verpakking als pronkstuk

Verpakking trend- inspiratietour Londen, de verpakking als pronkstukVerpakking trend- inspiratietour Londen, de verpakking als pronkstuk

Verpakking trend- inspiratietour Londen, de verpakking als pronkstuk