Trendwatching: De verpakking creëert sales

Trendwatching: De verpakking creëert sales

Op 9 november presenteerde Sandra Könings van TRENDLOGIC de nieuwste trends in de Home & Living Branche voor 2018. Jolanda Serraarens, Fleur van der Spek en Denise Zwinkels waren hierbij aanwezig vanuit WrappIDup. Want: waar trends zijn, daar is WrappIDup. En bovendien geldt: branche-overschrijdend denken leidt tot de meest verrassende en creatieve inzichten.

DIY Packaging

“Er werden maar liefst zeventien trends besproken,” vertelt Denise. “Net als bij het Trendevent voor de sierteeltsector was ook hier het uitgangspunt ‘NO is the new yes’. Een item dat al enige tijd speelt, maar nog steeds actueel is, is ‘NO mass production’. De consument is op zoek naar ambachtelijke producten. Materialisme drukt zich niet langer uit in kwantiteit, maar in kwaliteit. Handgemaakte items met een verhaal doen het goed. Vertaalt naar verpakkingsdesign kun je denken aan materialen met een ambachtelijke uitstraling, zoals bruin kraftpapier, en aan DIY packaging.”

Sok in blik

“Een andere trend is ‘NO Kidding,”vult Jolanda aan. “Fun meets function en experimenteren mag. In de voorbeelden die werden besproken zat veel humor. Humor door middel van leuke teksten, maar bijvoorbeeld ook door verrassende en onverwachte combinaties. Door het samenvoegen van tegengestelde items bijvoorbeeld, ontstaat er een leuk en verrassend effect. Zo kun je ook verpakkingen inzetten voor andere doeleinden, dan waarvoor ze feitelijk zijn bestemd: ondergoed in een jampotje of sokken in een soepblik. We kunnen oneindig variëren en experimenten met verpakkingen. Dare to be different, zodat, – zoals Sandra letterlijk in haar presentatie stelt – ‘The packing create sales’.”
Als aanvulling hierop noemt Fleur het voorbeeld van de ‘Foot party’ in plaats van ‘Foodparty’, waarbij sokken worden gepresenteerd in een foodverpakking.

Persoonlijk

“Een persoonlijke benadering en direct contact worden ook steeds belangrijker,” vult Denise aan.  “Personaliseren is hot. Via de verpakking kun je consumenten persoonlijk betrekken bij een product of merk. Denk aan het toevoegen van een naametiket of een persoonlijk (handgeschreven!) briefje waarin je de klant bedankt voor zijn of haar aankoop. Of creeer directe interactie door middel van intelligente verpakkingen, voorzien van bijvoorbeeld een QR-code.”

Kleuren en materialen

“Natuurlijk werden er ook allerlei kleuren, patronen en materialen besproken,” vertelt Fleur. “Wanneer we kijken naar trends op het gebied van kleur, dan zien we veel bruin en een nieuwe kleur blauw (YlnMn). Daarnaast is wit als neutrale kleur populair. En zagen we afgelopen zomer veel exotische prints van ananassen en palmbomen. Deze maken geleidelijk plaats voor octopussen, zeepaardjes en fossielachtige prints van koraal en gedroogde bloemen. Gelet op materiaal komt spijkerstof weer helemaal in. Dit soort trends kunnen we uitstekend vertalen naar mooie, nieuwe verpakkingsdessins. We hebben in ieder geval weer inspiratie genoeg. YES, hier ga je meer van horen!”