Trend- en inspiratietoer Kopenhagen: uitblinken in eenvoud

Trend- en inspiratietoer Kopenhagen: uitblinken in eenvoud

WrappIDup trendwatchers Linda van den Heuvel en Jolanda Serraarens nemen je mee op reis naar Denemarken. Op zoek naar de nieuwste, grappigste, leukste en meest verrassende verpakkingen liepen zij in twee dagen tijd maar liefst 39,56 km door de straten van Kopenhagen.

Van parfumerie en boetiek tot snackbar en koffiecorner. Kopenhagen ademt Deens design: strakke lijnen, neutrale tinten en natuurlijke materialen. Simplistisch, maar met een hoge mate van functionaliteit. “Dit zie je duidelijk terug in het verpakkingsdesign,” vertelt Linda. “Er worden eenvoudige dessins gebruikt met veel witruimte. ‘Uitblinken in eenvoud’ lijkt hier het ontwerpcredo. Wat verder opvalt is de Deense degelijkheid. De gebruikte papier- en kartonsoorten zijn van zeer hoge kwaliteit.”

De verpakking als onderdeel van het interieur

“Het gebruik van veel witruimte creëert rust en geeft een gevoel van orde en ruimtelijkheid. Die orde zie je ook terug in de wijze van presenteren. Presentatie krijgt hier veel aandacht, waardoor objecten (zowel food als non-food) maximaal tot hun recht komen in de ruimte. Dit betekent geen bomvolle kledingrekken en volgepropte schappen. In veel gevallen krijgt de verpakking ook een ‘eigen podium’. Enerzijds vormt de verpakking in verschillende winkels een wezenlijk onderdeel van het interieur. Denk aan wandplanken, met daarop keurig gerangschikte stazakjes, doosjes of koffiebekers, die naast elkaar een soort patroon vormen. Herhaling is eveneens typerend voor het Scandinavische design. Ook dit zorgt uiteindelijk weer voor rust.”

De verpakking hoort er gewoon bij

“Anderzijds krijgt de verpakking een eigen podium in de vorm van een zeer uitgebreide inpaktafel, of beter gesteld: inpakruimte,” vult Jolanda aan. “De inpaktafel staat niet ergens achteraf in een hoekje en bestaat niet uit een rolletje cadeaupapier, een schaar en wat tape. We zien inpakvellen, cadeaudozen, lintjes en ga zo maar door. De verpakking hoort er hier duidelijk bij en dat mag gezien worden ook. Ditzelfde geldt voor de servicetafel in bijvoorbeeld koffietentjes. Hier wordt duidelijk veel aandacht aan besteed.”

EigenwIJs

“Scandinavisch design wordt ook vaak omschreven als een beetje eigenwijs,” vervolgt Linda. “Scandinaviërs doen het graag op hun eigen manier. Dit vertaalt zich niet alleen in een uitgesproken design, maar ook in een creatieve wijze van verpakken. We zien dezelfde verpakkingen als in Nederland, maar dan gebruikt voor andere producten of toepassingen, dan waarvoor ze in eerste instantie zijn bestemd. Zo worden gebakspuntjes geserveerd op houten bootjes en cateraars gebruiken kilobakken voor het verpakken van broodjes. Tot slot ontdekten we, dat ijs hier mateloos populair is. We hebben diverse verrassende ijsconcepten gespot en de leukste ijsverpakkingen. Ook wijn en koffie doen het goed, terwijl thee en (speciaal)bier hier duidelijk (nog) achterblijven. Wij hebben in ieder geval weer ideeën zat, gelet op materialen, afwerkingen, dessins en innovatieve toepassingen.”

Inspiratie nodig?

Ben jij benieuwd naar wat de dames nog meer gespot hebben? Zij hebben al hun bevindingen vastgelegd op camera (2.017 foto’s) en uitgewerkt in verschillende stromingen/ trends. Van een trendy foodverpakking tot een stijlvolle geschenkverpakking. WrappIDup biedt verschillende producten en diensten om jou te inspireren, waaronder een inspiratiesessie of een maatwerk moodboard. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op.

trend-en-inspiratietour-kopenhagen-kltrend en inspiratietour kopenhagen

trend en inspiratietour kopenhagentrend en inspiratietour kopenhagen

trend en inspiratietour kopenhagen