‘NO is the new YES!’ in de sierteeltsector

‘NO is the new YES!’ in de sierteeltsector

Designtrends 2017

Tijdens het Trendevent op 22 september presenteerde Sandra Könings van TRENDLOGIC de nieuwste trends binnen de hortisector. Collega’s Tamara Behrtel (Van der Windt Verpakking), Robert Dompeling en Jaco Wischmeijer (beiden Olsthoorn Verpakkingen) waren hierbij aanwezig namens WrappIDup. Wat wil de consument van morgen en wat betekent dit voor de verpakking? Tamara en Robert bespreken een aantal highlights van het Trendevent.

NO trends

“Tijdens de presentatie stond ‘NO’ centraal,” vertelt Tamara. “In een tijd van omdenken is no the new yes en trends werden NOtifications genoemd. Een opvallende notification is ‘NOrmal’. Dit kun je interpreteren als ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Geen hysterische prints en druk gedoe, simpel wit is eigenlijk al goed genoeg. Kijken we naar verpakkingen, dan denk ik al snel aan ‘clean packaging’. Zwarte simpele grafische patronen en rustige typografie op een witte achtergrond.”

‘Shocking’

“Overigens mag de tekst dan wel weer ineens ‘shocking’ zijn,” vervolgt Tamara. “Aandacht trekken door te shockeren is namelijk ook een trend. Shockeren in die zin, dat je iets ziet of leest wat je niet (direct) verwacht. Zo liet Sandra een plaatje zien van schoenen. Op de plek waar je een merknaam zou verwachten stond dan op de linkerschoen bijvoorbeeld ‘NO’ en op de rechterschoen ‘WAY’. Je kunt ook denken aan een grappig versje of tegeltjeswijsheid op de verpakking, uit naam van de plant.”

Experimenteren

“De grens van het traditionele verdwijnt,” vult Robert aan. “Je mag experimenteren. Er ontstaan verrassende effecten, door bijvoorbeeld bloemen ondersteboven te presenteren. Het is leuk om dit terug te zien tijdens het Trendevent, want wij zijn toevallig met iets vergelijkbaars bezig voor een klant. Voor ons een bevestiging dat we goed bezig zijn.”

‘Vijftig tinten blauw’

“Het is ook interessant om te zien welke trendkleuren opkomen. Wij verkopen niet het potje, maar we kunnen het verpakkingsconcept hier wel op aanpassen. Blauw is een belangrijke trendkleur.” “En dan vooral de harde tinten blauw,” vult Tamara aan. “Onder de noemer NuOvo zie je diverse tinten blauw in elkaar overlopen. Een andere trend is techNOva, waarbij metallic de boventoon voert.”

No 5
“Er is te veel verteld om allemaal op te noemen,” lacht Tamara. “Maar wat me vooral is bijgebleven, is de kracht van getallen. Als voorbeeld werd de rebranding van ChanelTM No 5. besproken. Nummers blijven goed hangen. Je kunt bijvoorbeeld met nummers werken om bepaalde categorieën aan te geven. Ik zie hier ook zeker mogelijkheden voor de verpakking. Een medium koffiebeker wordt bijvoorbeeld een ‘nummer 5’. Yes! De raderen draaien alweer op volle toeren. We hebben in ieder geval weer inspiratie genoeg voor het ontwerpen van nieuwe, creatieve verpakkingsconcepten.”