“Een schoenendoos die vermoedelijk nog beter loopt dan onze schoenen”

UsFeraggio is een nieuwe naam in de schoenenwereld. Dit brand voor exclusieve damespumps is een idee van Juliette de Vries en Patricia Lubbersen. Paardekooper ontwikkelde voor Feraggio een zeer bijzondere schoenendoos, als onderdeel van een compleet ‘shoe storage system’. “Ik denk dat we uiteindelijk meer dozen verkopen dan schoenen,” lacht De Vries.

Afgelopen maand werd Feraggio officieel in Nederland en België gelanceerd. Frankrijk en de rest van Europa volgt
snel en in het najaar van 2015 opent onze warehouse in de USA. De beste ideeën ontstaan volgens De Vries vaak uit frustratie; “Kijk naar AirBNB en Uber. Wij hadden moeite met het vinden van mooie elegante schoenen. Daarnaast zijn kleuren vaak trendgevoelig. Wanneer je favoriete schoenen versleten zijn kun je nooit meer hetzelfde model kopen, want de designer heeft alweer een nieuwe collectie gemaakt. In ieder geval nooit meer exact dezelfde kleur waar je zo gehecht aan was. En… waarom is er geen ‘high heel’ waar je wel gewoon een hele avond op kunt staan en lopen? Daarom zijn wij de laatste twee jaar intensief bezig geweest met het ontwikkelen van de ideale elegante ‘high heel’. Met behulp van technische ‘shoe experts’ en ervaren designers is er Feraggio. Verkrijgbaar in 10 cm hak en in 7,5 cm. We lanceren met zestien kleuren en ieder seizoen komen er vier kleuren bij. Dat betekent dat er over drie jaar zeven kleuren taupe en tien kleuren groen zijn. Alle kleuren zijn altijd uit voorraad leverbaar.”
Schagen voegt toe: “We hebben erg veel onderzoek gedaan voor we uiteindelijk bij het definitieve model uitkwamen en vaak ging het over een millimeter hier en een millimeter daar en soms zelfs over een halve millimeter. Er zit nog wel iets van onze eigen smaak in; voorlopig zijn de schoenen alleen verkrijgbaar in suède.”

Webwinkel Vakdagenblack box system
Naast de frustratie van de schoenen was er ook een schoenendoosfrustratie. De Vries licht toe: “Veel vrouwen bewaren hun schoenen in de doos. Allerlei formaten en kleuren dozen. Dit ziet er niet alleen rommelig uit, maar is ook nog eens onpraktisch. Als je een doos ertussen uittrekt valt standaard de hele stapel om. Dat moet beter kunnen vonden wij. Een overzichtelijk ladesysteem met uniformiteit. Veel fabrikanten van verpakkingsmateriaal roepen dat ze maatwerk leveren, maar zodra we onze wensen kenbaar maakten, kregen we telkens te horen dat ons idee van een schoenendoos niet mogelijk was. Via via kregen we de naam van Paardekooper door en kwamen we in contact met Yuri Huisman. Dat bij Paardekooper wel echt alles mogelijk is dat blijkt. Zij leveren precies de schoenendoos die wij voor ogen hadden.”
“Eigenlijk mag je het niet eens een schoenendoos meer noemen” vertelt Huisman.

“Het is meer een luxe cadeaudoos geworden, waarbij een ‘unwrapping experience’ wordt gecreëerd, net zoals de eerste keer dat je je nieuwe iPhone uitpakt. Dankzij de luxe vormgeving met oog voor het kleinste detail zijn we daar naar mijn mening zeker in geslaagd. Door de stevige constructie zijn de dozen stapelbaar, ook wanneer je de ‘lade’ opentrekt en eruit haalt, blijft de stapel staan. Dit heeft wel tot gevolg dat de dozen niet plano kunnen worden geleverd. Voor de dames van Feraggio echter geen probleem. Ze wilden absoluut de perfecte doos voor hun perfecte schoen. Behalve de schoenendoos leveren we ook een extra slipcover, om te voorkomen dat de opgestapelde dozen kunnen schuiven.”

black boxShoe storage systeem
De Vries vult aan: “De doos heeft aan één zijde een vakje met daarin een foto van de aangekochte schoenen. De schoenendozen zijn ook separaat te bestellen en bovendien groot genoeg voor herenschoenen. Men kan dan via een tool op onze website een eigen ‘schoenenfoto’ uploaden, die precies in het vakje past. Het resultaat is een shoe (storage) systeem.