Co-creatie Whyn.: ‘De wijn is als de wingerd’

Co-creatie Whyn.: ‘De wijn is als de wingerd’

‘De wijn is als de wingerd’ betekent: gelijken zoeken elkaar op. Treffender kunnen we deze co-creatie niet beginnen, want één ding is zeker: onze bedrijven zijn gelijkgestemd. Waar  wijnspeciaalzaak Whyn zich richt op kwalitatief hoogstaande wijnmerken, richt Paardekooper zich op hoogwaardige verpakkingsoplossingen. ‘Deze match resulteerde in een vloeiende samenwerking en een verpakkingslijn die precies uitstraalt waar ons bedrijf voor staat,’ aldus Jeroen de Groot, winkelmanager bij Whyn.

‘Circa anderhalf jaar geleden zijn wij begonnen om het concept ‘Whyn’ fysiek neer te zetten,’ vertelt Jeroen. ‘Bij een nieuw concept hoort natuurlijk een nieuwe verpakkingslijn. Wij hebben een pitch uitgeschreven richting verschillende verpakkingsbedrijven, waaronder Paardekooper. Paardekooper staat goed bekend in het drankenkanaal. Zij leveren verpakkingen aan diverse drankengroothandels en slijterijen. En ze hebben er weer een referentie bij. Na het zien van diverse modelverpakkingen, waren wij meteen verkocht. Eén van de voorbeelden raakte direct de juiste snaar. Paardekooper heeft onze visie uitstekend vertaald in een luxe verpakkingsontwerp, dat past binnen onze moderne formule.’

Less is more

Whyn is ontstaan uit een samenwerking tussen Verbunt Wijnkopers en drankprofessional Albert Schuermans. De formule richt zich voornamelijk op het midden- en hoog segment. Whyn is een nieuw, vooruitstrevend concept binnen het drankenkanaal. De winkel typeert zichzelf als ‘wijnspeciaalzaak 2.0’ en kenmerkt zich door een strakke, overzichtelijke uitstraling. Jeroen: ‘Less is more is leading binnen Whyn en ditzelfde geldt voor onze verpakkingen. De verpakkingen kenmerken zich door een simplistisch, neutraal dessin, waarbij ons logo maximaal tot uitdrukking komt. Via het logo willen wij consumenten aan ons binden. Paardekooper heeft dit heel goed begrepen.’IMG_8472-klein

Diverse slijterijverpakkingen

Rosalie Gijsberts is als Accountmanager bij Paardekooper mede verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de nieuwe verpakkingslijn. Zij vertelt: ‘Het logo van Whyn is erg inspirerend en hier hebben wij op voortgeborduurd. Wij hebben samen met Marketing drie opties uitgewerkt en Whyn was eigenlijk direct tevreden. Eén ontwerp hebben wij verder uitgewerkt. Inmiddels leveren wij verschillende verpakkingen, waaronder draagtassen, een luxe wijnflestas, een 2-vaks kokerdoos, lint en bedrukte etiketten.’
‘De etiketten gebruiken wij onder andere als label voor op de wijnflessen,’ vult Jeroen aan. ‘We hechten veel waarde aan herkenning en op deze manier is de herkomst van de fles altijd te herleiden.’

Dat smaakt naar meer

De eerste Whynwinkel is gevestigd in Tilburg en als het Jeroen ligt, volgen er snel meer. ‘Als Whyn een succes wordt openen we ook op andere locaties een Whynwinkel. Eén ding is zeker: Paardekooper is hier dan bij, want ik ben vol lof over het bedrijf. Een compleet nieuwe verpakkingslijn, zonder kopzorgen. Daarvoor ben je bij Paardekooper echt aan het juiste adres.’