Succes smaakt naar meer

Het ontstaan van Cupcakechic klinkt haast als een sprookje. Twee succesvolle jonge mannen, Alex de Ruiter en Viran Tilakdharie, die het roer rigoureus omgooiden.  Van respectievelijk senior consultant customer experience en corporate recruitment strategist naar ambachtelijke stadsbakkers. Met als doel: de wereld een stukje aangenamer maken met de lekkerste cupcakes, koekjes en taarten, elke dag vers bereid.  Op 10 februari 2010 ging de website Cupcakechic.nl live. Slechts vier dagen later trotseerden Alex en Viran de ijskou om op Valentijnsdag honderden cupcakes te bezorgen, van Maastricht tot Groningen. Dit succes smaakte naar meer en inmiddels telt Cupcakechic – naast de webshop – drie stores in Den-Haag, Rotterdam en Schiphol Plaza. En wat mag natuurlijk niet ontbreken in dit succesverhaal? ‘De verpakking, want die heb je nu eenmaal nodig,’ stelt Alex. ‘En niet zomaar een verpakking, want ons product stelt zeer hoge eisen.’ 

Cupcakechic_0072Cupcakechic is al een aantal jaar klant bij Paardekooper. Alex vertelt: ‘We hebben in het verleden met verschillende
leveranciers samen gewerkt, maar vaak werden afspraken met oog op kwaliteit en levertijd niet nagekomen. We komen al sinds 2011 bij Paardekooper in de winkel voor de vergeten boodschap. We wisten eigenlijk niet dat het bedrijf ook maatwerk verpakkingen maakt. Uiteindelijk zijn we in contact gekomen met Arjen van den Bosch, accountmanager bij Paardekooper. Hij heeft het traject heel goed begeleid. Alles werd geregeld en wij hadden nauwelijks ergens omkijken naar.’

 


Cupcakechic_0058Hoge eisen

Alex en Viran stellen hogen eisen aan de verpakkingen. Hun mooie producten moeten immers heel aankomen bij de klant. Daarnaast spelen ook optimale presentatie en voedselveiligheid een rol. Alex vervolgt: ‘We waren echt op zoek naar een unieke verpakking. Zowel praktisch gezien als qua look. Arjen heeft ons diverse mogelijkheden gepresenteerd. Van een eerste schets tot meerdere prototypes. Het uiteindelijke resultaat mag er zeker wezen. De verpakkingen zien er niet alleen mooi uit, maar zijn ook van uitstekende kwaliteit. Verder hadden we in het verleden vaak problemen met het in elkaar zetten van de plano geleverde dozen. Nu staan de dozen met slechts één simpele handeling in elkaar. Dit scheelt enorm veel tijd.’

Online bestelgemak
‘Wat ook tijd bespaard is het online bestelgemak,’ vervolgt Alex. ‘We hebben onze persoonlijke online bestelomgeving. We kunnen eenvoudig verpakkingen bij bestellen en bovendien zie je precies hoeveel artikelen er nog op voorraad zijn. Zelf hebben we geen grote opslagruimte, dus dit is ideaal.’

Cupcakechic_0003Knutselen
‘Het in elkaar zetten van een nieuw en innovatief prototype is een leuk, maar uitdagend knutselwerkje,’ vertelt Arjen van den Bosch. ‘Het is belangrijk dat de hoogwaardige producten van Cupcakechic onbeschadigd worden afgeleverd bij de eindgebruikers. De kleine cupcakes mogen in de taartdoos bijvoorbeeld niet verschuiven. Voor de mini macarons moesten we op zoek naar een oplossing om deze zonder beschadigingen te kunnen stapelen. Uiteindelijk leveren we diverse maatwerk verpakkingen, waaronder een verpakkingsoplossing voor de cupcakes, tasjes, onderlegvellen en een luxe gebaksdoos. En ook dit smaakt de mannen van Cupcakechic naar meer. Op dit moment werken we namelijk aan een nieuw ontwerp taartdoosinterieur, waar zowel de cupcakes als de mini macarons in worden verpakt, en bekijken we de mogelijkheden voor bedrukte koffie- en smoothiebekers.’

Blanco versus bedrukt
Alex heeft tot slot nog een tip voor andere ondernemers: ‘Je gaat ervan uit dat bedrukte tassen veel duurder zijn blanco tassen, maar niks is minder waar. Wij hebben nu tassen met onze eigen bedrukking en we zijn voordeliger uit. Ik raad dan ook iedereen aan om afstand te doen van de blanco tassen en te kiezen voor een tas in je eigen stijl, zodat je als bedrijf opvalt.’